Tuotetietojen optimointi

| 0 Comments

Verkkokaupan oleellisin osa ovat luonnollisesti tuotteet. Tuotedata on myös monesti laiminlyödyin osio kauppaa perustettaessa ja ylläpidettäessä. Seuraavassa on joukko ideoita, joita soveltamalla pystyt parantamaan tuotedatan laatua, konversiota sekä lisämyyntiä verkkokaupassa.

  • Sivulla pitäisi olla selkeä seuraava steppi, joka käyttäjän tulee ymmärtää kolmen sekunnin kuluessa. Erota ostopolku esimerkiksi esiin pomppaavilla väreillä.
  • Toivelista on hyvä ominaisuus, ja vielä parempi jos käyttäjälle annetaan mahdollisuus koota monia toivelistoja. Toivelistan nimi ei tarvitse olla “toivelista”, vaan tässä pitää käyttää kauppaan soveltuvaa ja houkuttelevaa termiä.
  • Jos mahdollista, anna mys sisäänkirjautumattomien käyttäjien tehdä toivelistoja, ja niiden tallentamiseen voidaan vaatia esim. sähköpostiosoite. Tällöin saat kerättyä arvokkaita osoitteita.
  • Käytä tuotesivuilla elementtiä “Muut tämän tuotteen ostaneet ostivat myös”
  • Ostoskorissa on erinomainen paikka näyttää tuotteisiin liittyviä lisätarvikkeita, jotka muuten unohtuisivat helposti, esim akut kameraan jne.
  • Pidä tuotteen kuvausteksti tiiviinä, ja tarvittaessa käytä “katso lisää” -tyyppistä toteutusta. Hyvä tapa on jakaa kuvaus myös lyhyeen ja pitkään kuvaukseen, sillä jos pitkä kuvaus hyppää heti silmille, se on sekä visuaalisesti että sisällöllisesti huono.
  • Tuotekuvat. Tämän tärkeyttä ei voi painottaa tarpeeksi. Tuotekuvien tulee olla mahdollisimman suuria ja tarkkoja sekä realistisia. Mahdollisuuksien mukaan kuvia olisi hyvä olla eri kuvakulmista sekä tuotteen oikeassa käyttöympäristössä.
  • Hienojen kuvien maksimaaliseksi hyödyntämiseksi toteuta kauppaan zoom-toiminto.
  • Jos mahdollista, sisällytä tuotevideoita tuotesivulle.
  • Jos tuotetietoja on paljon(yhdellä tuotteella), on tärkeää huolehtia niiden hyvästä hierarkisesta järjestelystä siten, että ensisilmäyksellä käytettävissä on houkuttelevin ja oleellisin tietosisältö, mutta toisaalta yksityiskohdat pitää löytyä helposti esim välilehdiltä tai ladattavista tiedostoista.
  • Rohkaise ja palkitse asiakkaita arvostelujen kirjoittamisesta.
  • Jos tuote jokin tai sen variaatio(esim koko) on loppu, tarjoa vastaavia tuotteita ja mahdollisuus tilata back to stock -muistutin.
  • Tuotesivulta tulisi löytyä informaatio (nopeasta) toimituksesta ja mahdollisesta palautuksesta
  • Jo tuotesivulla voi korostaa maksun turvallisuutta, esim SSL-salauksesta kertomalla. Tällöin asiakas tietää ostoksen sujuvan turvallisesti jo ostoskoriin lisäyksestä alkaen.
  • Kun asiakas napsauttaa “osta “tai” lisää ostoskoriin “-painiketta, näytä välittömästi popup-ostoskori tai muu palaute toimenpiteestä. Jo tässä kohtaa on mahdollista näyttää lisämyyntituotteita.
  • Varmista tuotetietojen sekä metatietojen yhtenevyys teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta(h1, h2, titlet, kuvaukset, url, “rich snippets”)
  • Luo tärkeistä tuotetiedoista visuaalisia ikoneita tai “labeleita”, jotka voit liittää tuotteeseen. Ikonia klikkaamalla voi aueta lisätietoa tästä tuoteominaisuudesta.
  • Pyri luomaan kauppaan automaattisia sääntöjä, esim “Vain x kpl jäljellä” jne merkinnät tuomaan elävyyttä sekä ainutlaatuisen tarjouksen tuntua.
  • Jos mahdollista näytä arvioidut toimituskulut jo hyvissä ajoin.
  • Anna mahdollisuus jakaa tuote kaverille esim Facebookissa tai maililla. Julkinen jakaminen sosiaaliseen mediaan kiinnostaa käyttäjiä vain, jos tuotteessa on jotain erityistä.

 

Kirjoittanut

Laurin erityisosaamista on järjestelmien ja integraatioiden arkkitehtuurin suunnittelu, sekä asiakkaiden liiketoiminnailsten vaatimusten ratkaiseminen Magento-alustalla.