Onnistuneen verkkokauppaprojektin salaisuudet

| 0 Comments

Verkkokaupan teknologiavalinta on yksi keskeisimpiä asioita projektin onnistumisen kannalta. Vaikka valinta kannattaa tehdä tarvelähtöisesti business edellä, on hyvä tuntea keskeiset päätöksentekoon tarvittavat faktat.

Valitse oikea alusta verkkokaupalle

Jos verkkokauppaprojektin budjetti on muutamia tuhansia euroja, eikä integrointeja muihin järjestelmiin tai muita kustomointeja tarvita ja yrityksen/brändin imago ei ole niin tärkeä, kannattaa valita Shopify. Periaatteessa lähes kuka tahansa pystyy koostamaan tälläisen kaupan itse muutamassa tunnissa. Kaupan kieli on englanti ja jokainen tilaus aiheuttaa saman verran käsityötä kuin jos kivijalassa alettaisiin kirjoittamaan kuitit, lähetyslistat ja osoitekortit käsin. Kovin montaa tilausta päivässä ei tälläisellä kaupalla hoideta ilman, että kauppiaan työ menee kokonaisuudessaan varastossa.

Jos verkkokauppaprojektin budjetti on muutamia kymmeniätuhansia euroja, kannattaa valita Magento Community Edition V1. Se on markkinajohtaja ja validi alusta vielä monta vuotta.

Jos verkkokauppaprojektin budjetti on noin satatuhatta ja siitä ylöspäin, kannattaa valita Magento Enterprise Edition V2. Magento 2:n edut liiketoiminnalle tulevat esille mm. SEO-ominaisuuksien parantumisena, parempana suorituskykynä ja kohittyneempänä arkkitehtuurina, joka helpottaa jatkokoehitystä. Magento 2:lle ei ole vielä niin paljon tarjolla moduuleita kuin Magento 1:lle, mikä nostaa projektin hintaa ja pidentää kestoa.

Jos budjetti on satojatuhansia euroja ja liiketoiminta edellyttää tiukkaa SLA:tia, kannattaa valita Magento Enterprise Cloud Edition. AWS-pohjaisen Cloud Editionin valvonta on kehitetty todella pitkälle ja toimittaja saa kaikkina vuorokauden aikoina ja viikon päivinä muutamassa minuutissa vikailmoituksen, jossa on valmiiksi analysoitu root cause -analyysi siitä, missä vika sijaitsee.

On viisautta pysyä pois WordPress-, Drupal ja erityisesti kaikenlaisista custom-verkkokauppatoteutuksista. Jos joku ehdottaa edellisiä teknologioita olisin erittäin kiinnostunut ehdottajan motiiveista: niiden täytyy olla henkilökohtaisia ennemminkin kuin liiketoiminnallisia tai teknisiä syitä.

WordPress ja Drupal ovat hyviä CMS-tuotteita, mutta verkkokauppaa niiden päälle ei kannata rakentaa. Magentoa voidaan laajentaa CMS-ominaisuuksiltaan edellisillä tuotteilla.

Jos budjetti on miljoonia ja vintage on se juttu, niin rahat voi upottaa vaikka hybris, WebSphere tai Oracle Commerceen. Kun näillä teknologioilla tehdyt projektit valmistuvat on business case ja markkinatilanne jo muuttunut ja kauppias jäljessä kilpailussa. Ketteryys, tuottavuus ja hinta on jostain 90-luvun pimeämmältä puolelta.

Valitse toimittajat RFI-pyyntöä varten

Laadi lista toimittajista esim. teknologiatoimittajan sivulta.

Valitettavasti teknologiatoimittajat eivät listaa kaikkia toimittajia, joita heillä on ja kaikkein lupaavimmat saattavat puuttua teknologiatoimittajan sivuilta.

Kannattaa olla varovainen millä kriteereillä toimittajavalintaa tekee. Esimerkiksi toimittajan koko tai muu sopivuus asiakkaan hankintapolitiikkaan saattaa johtaa katastrofaaliseen valintaan.

Vieraile toimittajan sivuilla ja tutustu toimittajan referenssiasiakkaiden sivuihin erityisesti liiketoiminta-alaltasi:

  • Mille sivut näyttävät designin puolesta?
  • Miten ostologiikka toimii?
  • Miten maksaminen tapahtuu?
  • Miten haku toimii ja löytääkö se etsimäsi?
  • Miten navigaatio on toteutettu ja miten filtteröinti toimii?
  • Miten tuotesuosittelu toimii? (Vastaavat tuotteet, korvaavat tuotteet etu-, kategoria- ja ostoskorisivulla)
  • Onko kauppa responsiivinen?
  • Mene Pingdom Website Speed Test sivulle https://tools.pingdom.com ja testaa miten sivusto pärjää?

RFI – mitä kysyä?

Kirjoita dokumentti, jossa kuvaat yritystäsi ja verkkokaupan tarpeita.

Luo taulukko, johon listaa kaikki verkkokaupan ominaisuudet. Vastausvaihtoehto tulisi olla kyllä, ei, montako työpäivää arvio.

Kysy kuinka paljon toimittajan liikevaihdosta tulee verkkokauppatoimituksista ja mistä teknologioista?

Kysy kuinka monta teknistä resurssia toimittajalla on ja mistä teknologioista?

Kysy kuinka toimittaja toimittaa verkkokauppaprojekteja?

Kysy kuinka toimittaja toimittaa jatkuvia palveluita ja verkkokaupan ylläpidon?

Kysy referenssiasiakkaiden yhteystiedot?

Pyydä toimittajan verkkokauppakehittäjien ja parin projektipäällikön CV:t. CV:den tulisi sisältää myös missä projekteissa henkilöt ovat työskennelleet ja missä roolissa?

RFP – oikean toimittajan valitseminen

RFI -vastausten perusteella kannattaa olla varovainen toimittajan kanssa, jolla on joko pienimmät tai suurimmat tuntiarviot toteutuksesta. Kannattaa varmistaa, että toimittajan on ymmärtänyt vaatimukset ja toimittajalla on pragmaattinen ratkaisutapa haasteisiin.

Jos toimittajalla on useita vaihtoehtoisia teknologioita ratkaisun toimittamiseksi, niin kannattaa pitää tätä riskinä.

Haastattele toimittajia ja pyydä heiltä yhteystiedot heidän referenssiasiakkailleen. Soita jokaiselle heistä ja kysy, miten projekti meni, oliko toteutus budjetissa, aikataulussa ja scopessa, ilmenikö ongelmia, miten jatkokehitys ja ylläpito toimii?

Pyydä toimittajia lähettämään palvelusopimus katselmoitavaksi. Tutki ehdot tarkkaan ja erityisesti IPR kohdat. Kuka omistaa projektin tulokset? Älä koskaan osta verkkokauppaa toimittajalta, joka ei anna toimituksen IPR-oikeuksia asiakkaalle. Asiakkaalla tulee olla oikeus siirtää verkkokauppa kenen tahansa ylläpidettäväksi. Mikäli näin ei ole sopimusehtojen mukaan, asiakas maksaa mitä toimittaja pyytää ja toimittaja toimittaa mitä toimittaa ja milloin toimittaa. Jos asiakas haluaa tälläisessä tilanteessa siirtää verkkokaupan uuden toimittajan ylläpidettäväksi, joutuu asiakas ostamaan koko projektin uudelleen. Tämä on tyhmintä mitä voi liiketoiminnassa tehdä.

Toinen tärkeä asia on se missä kehitystyö tehdään. Korkeimmalle kannattaa arvostaa toimittajat, joilla on paikallinen kehitystiimi samassa toimistossa. Kannattaa välttää toimittajia, joiden kehittäjät eivät ole fyysisesti samassa konttorissa paikallisesti. Jos kehitystiimi on toisessa lokaatiossa, niin ei ole juuri merkitystä onko kehitystiimi muutaman sadan kilometrin päässä vai Hyderabadissa. Tälläisissä projekteissa on samanlaisia ongelmia kuin missä tahansa ulkoistetuissa projekteissa ja 99 kertaa sadasta niiden hallinta on erittäin haastavaa.

Tutki millaisia CV:tä toimittaja on liittänyt vastaukseen projektin resurssoinnista. Kehittäjillä tulisi olla vähintään 2 vuoden kokemus valitusta alustasta ja mielellään sertifiointi. Kehittäjien tulisi olla tehnyt useita projekteja valitulla alustalla.

Sama asia ehdotettujen projektipäälliköiden suhteen: Vähintään 2 vuoden kokemus projektipäällikkönä toimimisesta valitussa alustassa ja mielellään Scrum Master -sertifiointi.

Kuuluuko UI/UX-design osana projektitoimitusta? Millaisia referenssejä toimittajan designereillä on?

Salliiko toimitussopimus projektin pysäyttämisen ilman sanktiota ja kuka omistaa tuotokset?

Varo konsulttia

Alalla liikkuu myös konsultteja, joiden tehtävänä on auttaa asiakasta löytämään oikea alusta ja toimittaja verkkokauppaprojektille. Kokemukseni perusteella nämä konsultit onnistuvat päätymään vääriin yhdistelmiin joko taitamattomuuttaan tai epäeettisistä syistä.

Konsultit ovat asiakkaan ja toimittajien välissä. Heillä on paljon valtaa mutta ei vastuuta mistään. Ja juuri tässä on ongelman ydin.

Jos päätät käyttää konsulttia valitsemaan alusta ja toimittaja verkkokauppaprojektille, niin pyydä ainakin 10 konsultin referenssiasiakkaan yhteystiedot ja soita heille kaikille. Kysy kuinka projekti meni valitun toimittajan kanssa? Pysyikö budjetissa, aikataulussa ja scopessa?

Uskallan lyödä vetoa, että näillä vinkeillä pääsee parempaan lopputulokseen kuin useimpien konsulttien kanssa.

Kirjoittanut

Tero kehittää Lamialla asiakkaiden omnichannel-ratkaisuja hyödyntäen 21 vuoden kokemustaan verkkokauppakentästä.