Millä on merkitystä verkkokaupassa vuonna 2016

| 0 Comments

Olemme rakentaneet toimintavuosiemme aikana poikkeuksellisen monta menestyvää verkkokauppaa. Tämä on monen osatekijän summa, mutta tässä ja parissa seuraavassa artikkelissa pyrimme erittelemään asioita, joita kuka tahansa pystyy hyödyntämään digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä.

 

Yleistä:

  • Pidä mielessä asiakkaasi näkökulma. Sivuston on oltava helppokäyttöinen, nopea sekä yrityksen brändin mukainen.

 

  • Seuraa toimialan suuria toimijoita, erityisesti ulkomailla on erinomaisia verkkokauppoja. Suurilla resursseilla sekä kävijämäärillä saadaan huomattavasti tarkempia tuloksia, joiden pohjalta verkkokauppaa voidaan kehittää oikeaan suuntaan.

 

  • Palaute ja vuorovaikutus. Kerää nöyrästi palautetta asiakkailtasi siitä, mikä toimii ja mikä ei, sekä keskustele tämän jälkeen myös verkkokauppatoimittajasi kanssa mahdollisista jatkotoimista.

 

  • Valikoi toimittaja, joka on sitoutunut projektiisi ja tarjoaa sinulle tukea myös jatkossa.

 

  • Hyödynnä dataa verkkokaupan ulkoasun sekä toiminnallisuuden suunnittelussa.

 

  • Älä unohda markkinointia: tuotesuositukset, uudelleenmarkkinointi, dynaamiset tuotemainokset, hakumainonta yms.

 

  • Verkkokaupan on oltava responsiivinen. Tämä tarkoittaa käyttökokemuksen toteuttamista eri päätelaitteisiin.
    • Saavutat mahdollisimman suuren yleisön
    • Käyttö on mahdollista kaikilla päätelaitteilla
    • Suuri vaikutus hakukoneoptimointiin  

 

  • Sivuston tulee olla testattu myös eri selaimilla sekä selainversioilla

 

  • Verkkokaupan nopeudella on ihan oikeasti merkitystä. Amazonin tutkimuksen mukaan jokainen 100ms lisää latausaikaa vaikuttaa konversioon -1%. Tällä on myös merkitystä hakukonenäkyvyyteen, sillä Google painottaa sivuston nopeutta yhtenä kriteerinä hakutuloksissaan.

 

  • Huolehdi siitä, että verkkokauppa tarjoaa ostoskoriin lisäyksen jälkee selkeän polun kassalle.

 

  • Ennustava ja virheenkorjaava tuotehaku, joka huomioi myös eri päätelaitteet.

 

  • Huomioi, että suuri osa verkkokaupankäyttäjistä saapuu hakukoneesta muulle kuin etusivulle kaupassa. Tämä asettaa vaatimuksia käyttöliittymäsuunnittelulle.

 

  • Tee yhteydenotto mahdollisimman helpoksi.

 

  • Vaikkakin sosiaalisen median painikkeet ovat tärkeitä, valikoi niistä vain merkityksellisimmät yrityksellesi. Olemme myös eräissä mittauksissa huomanneet niiden laskevan konversiota tuotesivulla.

 

  • Anna selkeät ohjeet tuotteiden palauttamiseen ja vaihtamiseen, sekä toimituksen kestoon.

 

  • Rakenna luottamusta esim.  kasvollisuudella, tuotearvosteluilla, selkeillä toimitusehdoilla. Verkkokaupan suurin haaste on riittävän tiedon antaminen ostopäätöksen tueksi. Hyödynnä tässä esimerkiksi yrityksesi myyjiä ja kysy heiltä, mitkä ovat yleisiä kysymyksiä ostoksiin liittyen.

 

  • Tarjoa, jos mahdollista, live-chat.

 

  • Kerää asiakkaiden lupa sähköpostimarkkinointi varten, ja palkitse heidät markkinointilistalle liittymisestä.

 

  • Tarjoa asiakkaillesi monipuoliset maksutavat, mielellään kaikki mitä vain suinkin pystyt. Älä myöskään unohda osamaksutapoja, sillä ne nostavat konversiota sekä keskiostosta.

 

Tästä on hyvä jatkaa seuraavassa artikkelissa, siihen saakka menestyksekästä verkkoliiketoimintaa kaikille!