Magento-verkkokaupan edut ja haasteet

| 0 Comments

Magento-verkkokauppa-alustasta puhutaan digitaalisen liiketoiminnan parissa kasvavassa määrin, eikä syyttä. Magenton käyttäminen vaatii kuitenkin osaamista, jotta sen kaikki hyödyt saadaan käyttöön. Magento ei myöskään ole täydellinen alusta, ja siinä on omia haasteitaan. Kun näihin haasteisiin käytetään oikeanlaisia ratkaisuja, päästään verkkoliiketoiminnan kehittämisessä hyödyntämään Magenton huippuluokan skaalautuvuutta ja ominaisuuksia.
Seuraavassa mielestämme keskeisimpiä tekijöitä Magento-verkkokaupan hankintaa mietittäessä.

 

Magento-verkkokaupan edut:

  • Ominaisuudet out-of-the-box. Magento käsittelee mukautuvat vaatimukset esimerkiksi tuotetietojen suhteen loogisesti ja joustavasti. Magentossa on jo vakiona monia tuotetyyppejä, perustuotteen lisäksi esimerkiksi muokattavia tuotteita, ladattavia tuotteita, virtuaalisia tuotteita, bundle-tuotteita jne.
    Magento-verkkokauppa siis taipuu hyvin erilaisten liiketoimintojen vaatimuksiin joustavuutensa ansiosta, ja sillä pystytään mallintamaan helposti monenlaisia tarpeita.
  • Arkkitehtuuri. Pieni, aloittava verkkokauppa tuskin antaisi tälle paljon painoarvoa. Koska kuitenkin yrityksellä on varmasti tarkoituksena kasvaa, niin tämä luonnollisesti tarkoittaa alustan ja ominaisuuksien jatkokehittämistä.
    Olemme tehneet projekteja monilla eri verkkokauppa-alustoilla, mutta mikään näistä ei ole yhtä tehokas ja suorituskykyinen työkalu kuin Magento. Eteen ei ole kertaakaan tullut tilannetta, jossa jotan ominaisuutta tai toimintamallia ei olisi pystytty kehittämään kestävästi Magentolla. Magento on niinsanotusta rakennettu skaalautumaan yhdestä miljoonaan. Tämän mahdollistaa koodin uudelleenkäyttö, ylläpidettävyys, ongelmien helppo selvitys.
    Kuten sanottu, näitä aspekteja aliarvioidaan usein alussa rajusti, mutta kuten ohjelmistoprojektien kanssa tekemisissä olleet tietävät, tällaisella arkkitehtuurilla säästetään helposti kymmeniä tuhansia.
  • Yhteisö ja suosio. Tämä takaa Magenton jatkuvuuden sekä sen, että alusta pysyy koko ajan kehityksen kärjessä, sekä uusia ominaisuuksia julkaistaan jatkuvasti. Samaten mahdolliset bugit korjataan salamannopeasti.
  • Laajennukset. Magenton suosion ja modulaarisuuden takia on hyvin todennäköistä, että haluttuun toiminnallisuuteen löytyy lisäosa, jota voidaan tarvittaessa hieman muokata.
  • Magenton erityisominaisuudet: haluatko sekä b2b- että b2c-kaupan samaan hallintapaneeliin,, lokalisoidut kaupat erilaisilla ulkoasuilla, tai jopa oman domainin yhdelle tuoteperheelle? Integroinnit muihin järjestelmiin, monipuoliset promootiot jne? Kaikki tämä onnistuu Magentolla helposti.
    Näistä ominaisuuksista olemme kirjoittaneet jo aiemmin blogissamme, mutta lyhyesti sanottuna ne antavat Magentoa käyttäville todella suuren kilpailuedun verkkoliiketoiminnassa.

Etujen listaa voisi jatkaa pitkälle, mutta tässä olivat mainittuna kaikista oleellisimmat asiat.

 

Lisäosien kanssa on kuitenkin syytä olla tarkkana, että käytetään vain luotettavien yritysten rakentamia moduleja, ja että järjestelmään ei asenneta turhaan liikaa lisäosia, jotka vain helposti aiheuttavat konflikteja holtittomasti asennettuna.

 

Magenton haasteet

  • Hitaus ja serverin kuormitus. Erityisesti jos Magento asennetaan optimoimattomaan serveriympäristöön, pahimmillaan webhotelliin, niin tällöin kauppa on hidas ja karkottaa kärsimättömiä asiakkaita. Nopeus on verkkokaupan yksi tärkeimpiä, mutta yleisesti yritysten aliarvostamia asioita.
    Hitaus johtuu Magenton monimutkaisesta rakenteesta, ja todella laajasta tiedostopohjasta sekä monipuolisesta tietokantarakenteesta.
    Tätä kompensoimaan Magentoon on rakennettu eri tasoisia välimuisteja sekä muita työkaluja, joilla kauppaa saadaan nopeutettua. Oikein konfiguroituna, optimoidulla serverialustalla ajettuna Magento onkin erittäin nopea kauppa.
    Monesti kuitenkin kaupat on toteutettu tältä osin puolivillaisesti, jolloin kauppa toimii hyvinkin hitaasti.
  • Magento ei ole “kynätty” kokoon. Tämä tietysti on hyvä asia, mutta koska Magentossa on tietyt standardit sekä logiikka, voi kokemattomilla Magento-kehittäjillä olla haasteita tehdä asioita oikein. Magentossa useimmiten on kooditasolla vain yksi oikea tapa tehdä asioita, ja poikkeamat tästä linjasta aiheuttavat ennemmin tai myöhemmin ongelmia.
  • Oppimiskäyrä. Tämä ei tietysti vaikuta verkkokauppaa ylläpitävään tahoon(kts seuraava pointti koskien tätä), mutta koodarille Zend Frameworkin ja Magenton ohjelmointitavan oppiminen voi aiheuttaa yllättäviä haasteita.
    Magento rakenne on todella hienostunut ja osaavissa käsissä se on täydellinen työkalu, mutta tämän oppiminen vie varmasti jonkin aikaa.
  • Monipuolisuus. Tämä on toisaalta hyvä asia, kuten totesimme aiemmin, mutta esimerkiksi admin-käyttöliittymän opettelu voi viedä aikansa. Magentolla voi tehdä todella suuren määrän asioita jo vakiona, ja ennen logiikan oppimista joidenkin asioiden tekeminen voi tuntua hankalalta. Kuitenkin adminin sisäistettyä toimintamallit, hallintapaneeli on hyvin suorituskykyinen työkalu verkkokaupan muokkaamiseen.

 

Kuten sanottua, Magentolla on sekä hyviä puolia, että haasteita, joita se asettaa sujuvalle verkkoliiketoiminnalle. Toisaalta osaavan kumppanin avulla nämä haasteet voidaan ratkaista helposti, verkkoliiketoimintaa harjoittavan yrityksen näkökulmasta.
Tällä hetkellä Magentolle ei näytä varteenotettavaa haastajaa 5 000-100 000 projektien hintaluokassa, joita suurin osa verkkokaupoista on. Toisaalta Magentolla on rakennettu myös huomattavasti suurempia kauppoja, joten alusta on osoittanut kykynsä kilpailla myös kalliita lisenssipohjaisia alustoja, kuten IBM WebSphereä ja SAP hybristä vastaan.
Saatavilla ei ole kuitenkaan mitään muuta alustaa, jolla pystytään toteuttamaan niin aloittava verkkokauppa, kuin todella kehittynyt verkkokauppa integraatioilla, monilla kauppanäkymillä ja edistyneillä ominaisuuksilla. Mikä parasta, se mahdollistaa verkkokaupan kasvun kuinka suureksi tahansa tukien liiketoimintaa.

Kirjoittanut

Laurin erityisosaamista on järjestelmien ja integraatioiden arkkitehtuurin suunnittelu, sekä asiakkaiden liiketoiminnailsten vaatimusten ratkaiseminen Magento-alustalla.