10 tapaa kilpailla suurien verkkokauppojen kanssa

| 0 Comments

Monesti verkkokauppiaat saattavat tuntea olevansa kykenemättömiä kilpailemaan suurempia yrityksiä vastaan. Mainosbudjetti on tiukka, varaston hankinnan rahoitus on välillä pelkästään toteutuneiden myyntien tuottojen varassa. Oikean graafisen suunnittelijan tai verkkokauppa toimittajan palkkaaminen on kallista. Seuraavassa on kymmenen vinkkiä siihen, kuinka pieni verkkokauppa voi pärjätä kilpailussa.

 

1. Tunne asiakkaasi

Koska verkkokauppasi on pieni, asiakaskuntasi on myös pieni. Todennäköisesti tuotevalikoimasi on pienempi. Varmista, että tunnet asiakkaasi ja tiedät, mitä he ostavat. Juttele asiakkaidesi kanssa, kysy, miksi he ostavat juuri sinulta. Kysy, mitä tuotteita he kaipaisivat valikoimaasi. Tiedustele, ovatko hinnat kilpailukykyisiä ja tee muutoksia tarpeen mukaan.

Esimerkiksi Amazonilla on laajat analysointityökalut, jotka kertovat, mikä tuote myy. Syytä jonkin tuotteen suosioon ei kuitenkaan välttämättä tiedetä.

 

2. Valitse niche-tuotteet massamarkkinoiden sijaan

Kun olet saanut asiakkaidesi tarpeet selville, etsi ennemmin niche-tuotteita, joita he ostavat kuin massatuotteita. Tee töitä löytääksesi erikoistuneita lähteitä. Jos sellaisia tuotteita on hankala löytää, muista, että kilpailijasikin ovat samassa tilanteessa.

 

3. Luo upeaa sisältöä

Sisältö myy. Kirjoita tuotteillesi vakuuttavat kuvaukset. Ota tarkkoja kuvia ja luo videoita. Niiden avulla saat helposti osumia hakukoneisiin. Ostajat rakastavat luovia videoita ja muistavat niiden avulla tuotteesi. Hyvällä tuurilla he ostavat tuotteen, tilaavat uutiskirjeesi tai laittavat kauppasi kirjanmerkkeihinsä.

 

4. Laita sana kiertämään

Onko sinulla hieno uusi tuote? Laita siitä sana kiertämään. Lähetä sähköposteja, twiittaa ja päivitä statustasi Facebookissa. Kehota ihmisiä levittämään sanaa. Esittele tuotetta verkkosivuillasi. Lähetä video YouTube-kanavallesi. Mainosta sitä uutiskirjeessäsi.

Yksittäisen twiitin sijaan kannattaa lähestyä asiakkaita suorilla viesteillä. Tutki myyntitilastoja samankaltaisten tuotteiden osalta. Tarkoituksena ei ole vain tavoitella hetken huomiota. Viestin lähettäminen on tapa asiakkaiden kanssa kommunikointiin ja asiakassuhteiden kehittämiseen.

 

5. Luo uskollisuusjärjestelmä

Monet verkkokaupat, kuten Magento tukevat palkintojärjestelmiä, jotka tarjoavat pisteitä tulevia tilauksia varten. Se sitouttaa ja tekee asiakkaista pitkäaikaisia.

Tarjoa alennusta tai ilmaista toimitusta kaikille asiakkaille, jotka ostavat vaikkapa yli 200 eurolla tietyssä ajassa. Useissa verkkokaupoissa voi luoda erityisen luokan asiakkaille, jotka ovat oikeutettuja alennukseen. Asiakkaita voidaan vaikkapa rohkaista tekemään useita tilauksia sesonkien aikaan.

 

6. Ylitä odotukset

Aseta sopivat odotukset asiakkaan tyydyttämiselle ja ylitä ne aina kun mahdollista. Kerro asiakkaillesi, mikä on arvioitu toimitusaika. Lähetä tieto tilauksen toimittamisesta seurantakoodin kanssa. Kilpailijasi voivat lähettää samankaltaisia sähköposteja, mutta kykenevätkö he lupaamiinsa toimitusaikoihin? Odotusten täyttäminen on syynä siihen, että Amazon hallitsee myyjiään tarkasti.

 

7. Suunnittele parempi verkkokauppa

Tyylikkäästi suunnitellut, minimalistiset verkkokaupat hienoilla liukusäätimillä ovat suosittuja. Muista kuitenkin että asiakas haluaa tehdä ostoksia verkkokaupassa eikä äänestää sivustoa luovan suunnittelun kilpailussa.

Luo sivustollesi tehokas ja looginen käyttöliittymä. Varmista, että sivuston haku toimii hyvin. Useimmissa verkkokaupoissa on huonot hakutoiminnot. Sijoita sellaiseen hakutoiminnallisuuteen, joka tukee monikkoja, synonyymeja ja sisältää oheistuoteominaisuuksia.

Esitä sisältö keskellä etusivua. Älä hautaa tietoa alasivuille. Joskus on hyödyllistä kirjoittaa kuvaavaa tekstiä kategoria- tai tuotelistaussivuille.

Suunnittele yksi- tai kaksivaiheinen ostoprosessi. Varmista, että kaikki toimituskulut ovat näkyvissä ostoskorissa ennen maksamista.

Varmista lopuksi, että sivuston sivut latautuvat nopeasti. Optimoi kuvat suorituskykyisiksi nopeuttaaksesi sivun latautumista. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että optimointia on melkeinpä mahdotonta tehdä liikaa.

 

8. Ole tavoitettavissa

Useilla pienillä kauppiailla ei ole puhelinnumeroa esillä ja he tarjoavat yhteydenottoa vain sähköpostin välityksellä. Älä tee sitä virhettä. Ole näkyvästi tavoitettavissa vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin. Jos asiakas ei tiedä, missä yritys sijaitsee ja miten verkkokauppiaaseen saa yhteyden puhelimitse kun tilauksessa on ongelma, monet jättävät yksinkertaisesti tilaamatta.

Jos sinulla on pieni yritys, käytä muutama minuutti oman tarinasi kertomiseen Tietoa meistä –sivulla. Ostajat haluavat tietää, että tilauksen vastaanottaa toinen ihminen.

 

9. Tee nopeampia liikkeitä kuin muut

Tällä tarkoitetaan uusien tuotteiden ottamista valikoimaan, sillä suurilla verkkokaupoilla samaan prosessiin saattaa mennä viikkoja, käytä tämä hyödyksi.

 

10. Huomioi kate

Ole tarkka taloudestasi. Kellään yrittjällä ei ole varaa kassakriisiin. Investoi varovaisesti. Seuraa myyntikatetta, mainoskampanjoita, henkilöstökuluja ja toimituskuluja. Pidä silmällä taloudellista tilaasi ja varmista, että rahaa on riittävästi hätätilanteiden ja mahdollisuuksien varalle. Jos löydät hyvän uuden tuoteidean ja sinulla on rahaa investoida varastoon ja markkinointiin, voit toimia nopeammin kuin suurempi yritys asiakkaineen ja budjetteineen.

 

Kirjoittanut

Henri tekee Lamialla asiakkaille tuloksellista, dataan perustuvaa jatkokehitystä.