Viisi tapaa hyödyntää Google Analyticsia tehokkaasti

| 0 Comments

Google Analytics on yksi oleellisimmista työkaluista, jonka perustaitojen osaaminen auttaa saamaan kotisivun tai verkkokaupan kävijämäärät kasvuun, ja löytämään sivuston heikot kohdat. Analytics on kuitenkin täynnä ominaisuuksia, ja tärkeimpien tunnuslukujen ja mittareiden löytäminen voi olla aikaavievää. Näillä viidellä kohdalla pääset kuitenkin jo hyvin pitkälle verrattuna vain kävijämäärien silmäilyyn.

 

1. Tarkkaile bounce ratea

Bounce rate tarkoittaa sitä prosenttimäärää, kuinka moni kävijöistä lähtee heti katsottuaan sivun, johon hän on saapunut. Hyvin korkea bounce rate on ongelma varsinkin sivuilla, joiden tulisi toimia väylänä muuhun sisältöön sivustolla.

Kun tiedät tietyn sivun bounce raten, voit määrittää onko tämä sivu pullonkaula palvelussasi, ja toimiiko sivun asettelu ja käyttöliittymä sekä grafiikka kävijöiden kannalta. Vaikka design olisikin huippuluokkaa, se ei automaattisesti tarkoita, että sivu olisi toimiva. Tällöin asettelua ja elementtien ulkonäköä pitää miettiä uudelleen. Varsinkin navigaation on oltava selkeä ja kaikista parasta on, jos laskeutumissivuilla on selkeät call-to-action -lauseet vierailijoille.

 

2. Aseta tavoitteet sivustolle

Yksinkertaistettuna tavoite/maali(goal) on hieman edistyneempi tapa jäljittää kävijöitä sivustollasi. Voit asettaa maaleiksi/tavoitteiksi Analyticsissä esim yhteydenottolomakkeen täytön, ostotapahtuman, tietyllä sivulla käymisen ja kiitos-sivulle päätymisen. Tämän avulla saat tietoa prosenttimäärästä, jolla vierailijat tekevät halutut toimenpiteet.

 

3. Myyntiprosessin konversio – tärkein indikaattori!

Jos tavoitteesi on vaikkapa myydä tiettyä tuotetta kävijöille, niin myyntiprosessin konversion(funnel conversion rate) avulla saat tietoa tämän putken onnistumisesta. Prosenttimäärät kertovat, kuinka monta prosenttia sivuston kävijöistä jää prosessissa “matkan varrelle” ja siten kertoo, missä kohdin on eniten parannettavaa. Konversio on ehdottomasti yksi tärkeimmistä avaintekijöistä sivuston menestyksessä, olipa kyse sitten sähköpostilistan keräämisestä tai tuotteiden myynnistä.

 

4. Hyödynnä sosiaalisen median toiminnot

Google Analyticsiin on hiljattain lisätty toiminnot, joilla voit tarkkailla vierailuja sosiaalisista medioista, konversioita sivustoosi viittaavien sosiaalisten medioiden kesken ja esimerkiksi liikenteen määrää. Sosiaalisen median merkitys on varmasti jo tähän mennessä selvä jokaiselle verkkopalvelun omistajalle, joten siksi on tärkeää käyttää hyödyksi Google Analyticsin tarjoamat työkalut tähän osa-alueeseen liittyen.

 

5. Käytä raportteja

Sosiaalisen median raporttien lisäksi on oleellista hyödyntää myös kaikkia muita loistavia raportointitoimintoja Analyticsissä. Saat niiden avulla tietoa mm. linkkien tasosta, verkkokaupan liikenteestä ja myynnistä, hakusana-analyysistä ja sisällön tehokkuudesta. Näiden raporttein avulla on helppoa tehdä päätelmiä siitä, mistä sisällöstä kohdeyleisö pitää, ja mikä taas ei toimi tietyssä verkkopalvelussa. Ilman raportteja kaikki jää arvailun tasolle, ja se ei tietenkään ole kovin kustannustehokasta.

 

Nämä vinkit testattuasi suosittelemme suuntaamaan Google Analytics Guiden pariin, jossa on todella yksityiskohtaisesti listattu monia keskeisiä toimenpiteitä analytiikan täysipainoista hyödyntämistä varten.

Kirjoittanut

Lamia on avoimeen lähdekoodiin erikoistunut täyden palvelun ohjelmistotalo.
Toteutamme kaikenkokoisia projekteja.